Pages

Wednesday, August 1, 2012

tikaman belakang.

bukan niat aku untuk mention orang yang spesific. Ini hanya pendapat aku semata-mata. kalau terasa, cepat2 la taubat, okeh...? 

ada pepatah simpulan bahasa Malaysia yang mengatakan "tikam belakang" yang dari segi istilahnya, melakukan sesuatu ke atas seseorang yang menyakitkan hati tanpa pengetahuan orang tersebut.

Literally, tikam belakang memang menyakitkan. korang penah rasa? kalau orang cucuk2 belakang kita pakai toothpick seja pun suda rasa, kalau kucing kita cakar belakang pun perit, apatah lagi kena tikam kan? 

tapi, apa yang membezakan tikam belakang dengan tikam depan? mana lagi sakit? 
kalau bagi pendapat aku, tikam belakang lebih sakit dari tikam depan. kenapa?

Tikam belakang ada dua perkara yang menyakitkan, iaitu dari segi mental dan juga fizikal. Orang yang suka tikam belakang ini selalunya sorang yang hipokrit. talam dua muka. dadu enam sisi. haha. mula-mula dia baik dengan kita. bawak ke sana ke mari, macam belangkas. tau itu ini. faham itu ini. sampai kita anggap macam kita ada orang yang paling memahami kita. ada yang sampai di anggap macam darah daging sendiri. tiba-tiba, satu hari kita terlampau pecaya dengan org tu, sampai dia bole tipu kita, dan tikam belakang kita! 

part yang menyakitkan dari segi mental tu, bila kita rasa sangat sangat SANGAT keciwa dengan orang yang sangat kita percaya. boleh-boleh ba dia menghancurkan kepercayaan kita. pedih dia tu bole sampai makan diri. 

kalo dari segi fizikal, well, tikam belakang lagi besar impak dia dari tikam depan. how? for me, kalau tikam depan sakit ba jugak. sepa bilang tidak? cuba, kau tikam di jantung. mati wo! no chance to survive. memang fatal damage kalo tikam depan, so, peluang hidup tu tipis. and most cases, tikam depan mengundang maut. but can you see the flow of pain? once you stab the heart, experience extreme pain, then dead. 

how about stab at the back? our back body are filled with nerves. once you mess with one of the nerves, you mess with the system, you suffer for life. I mean like mcm ceta Xmen First Class. bila Professor X kena tembak, terkena tulang belakang dia. kan dia lumpuh seumur hidup tuuu...the flow of pain are there. you can see the pain. see the scars. sakit itu ada dan berbekas. kesian profesor X kena tinggal atas kerusi roda seumur hidup. susah tau! 

so. ambik iktibar la. jan kita tikam belakang orang. sakit tau tu. 
kana cubit pun meraung, apatah lagi di tikam. 



renung-renungi~
hehe

No comments: